Martwa natura jako autonomiczny gatunek malarski wyodrbnia si pod koniec XVI stulecia. W latach swojego najintensywniejszego rozkwitu, przypadajcego na XVII i pierwsze dekady XVIII wieku, tego typu przedstawienia zdobiy ciany siedzib arystokracji oraz wypeniay wntrza domw mieszczaskich, stanowic symbol statusu spoecznego gospodarzy, ale i nierzadko wyraz okrelonej postawy yciowej.
Barokowe martwe natury olniewaj swoj pieczoowit aranacj i przepychem oraz zachwycaj realizmem przedstawionych na nich przedmiotw: soczystych i misternie uoonych w wystawnych naczyniach owocw, finezyjnych kompozycji kwiatowych, drogocennych utensyliw czy te obiektw przywoonych z zamorskich wypraw, chociaby egzotycznych muszli lub owocw. Podobnie jak gabinety osobliwoci rwnie martwe natury byway ladem fascynacji innym, nieznanym wiatem i wyjtkowym obrazowym atlasem przyrodniczym.
Podczas wykadu zostanie omwiona geneza tego gatunku malarskiego, a na przykadzie wybranych prac przybliona ich symbolika.
Wykad towarzyszy wystawie Roliny i zwierzta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza, prezentowanej w Galerii MCK przy Rynku Gwnym 25 do 18 padziernika.
Wykad bdzie prowadzony on-line za porednictwem platformy Zoom.
Po przesaniu zgoszenia udziau na adres warsztaty@mck.krakow.pl otrzymaj Pastwo link umoliwiajcy uczestnictwo w spotkaniu. Wicej informacji udzieli Pastwu Angelika Madura mailowo: a.madura@mck.krakow.pl lub telefonicznie: 509 333 360
Magorzata Jdrzejczyk doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagielloskiego oraz studentka interdyscyplinarnych studiw doktoranckich Spoeczestwo Technologie rodowisko. Studiowaa rwnie na Universitt Wien. Wiceprezeska Fundacji SPLOT, animatorka kultury, tumaczka z jzyka niemieckiego, koordynatorka powiconego filozofii i teorii sztuki projektu Dyscypliny/Sztuki. Zajmuje si edukacj kulturaln oraz pracuje jako niezalena kuratorka. Prowadzi badania nad koncepcj rzeby i zagadnieniem otwierania si dziea sztuki na odbiorc w twrczoci Katarzyny Kobro.
mat. Midzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
|